Не сте влезли в системата

Sliven online

Sliven online
 

Начало

Категории новини

Други категоризации

Новинарски сайтове

Източници на новини

Търсене

Преводач

RSS

Сливен. Новини от източника. Последни новини

Еволюция на логическите игри

18 април 2023 15:46, Людмила Калъпчиева
Излъчване: Без източник преди около 1 година, брой четения: 621
Еволюция на логическите игри

Логическите игри или дейности, които предизвикват и ангажират ума, съществуват от векове. От древни кръстословици до съвременни мобилни приложения, този вид игри са изминали дълъг път в еволюцията си. Едни от най-ранните примери за логически игри могат да бъдат проследени чак до древен Египет, а в настоящия си вид се намират основно под формата на онлайн игри и виртуални приложения. Ето кратка история на някои от най-популярните логически игри и как са се развили с течение на времето.

 

Покер

Една от най-известните класически игри с карти, която преминава през забележителна еволюция през годините, е покерът. Смята се, че покерът, какъвто го познаваме днес, се е зародил около 19 век, но корените му се простират много по-далеч от това. Точното родно място на покера се оспорва сред историците, като някои предполагат, че подобна игра се е играла в Китай около 10-и век, докато други казват, че истинският ѝ прародител е персийската игра от 16-ти век „As Nas“.

Постепенно „As Nas“ си проправя път към Европа чрез множеството взаимодействия между двата континента през 17-ти век, което води до създаването на нови версии. До 19 век Франция, Германия и Испания имат свои собствени варианти, които са известни съответно като „poque“, „pochen“ и „primero“.

Днес Интернет е най-известното място не само за игра на покер, но и за научаване на правилата на играта на платформи като PokerStars, която предлага и виртуални сесии и видеоклипове от световноизвестни играчи като посланиците на бранда Лекс Велдхюис и Дженифър Шахади.

 

Шах

Смята се, че произходът на шаха може да бъде проследен до империята Гупта в Индия преди около 1500 години, когато се заражда първоизточникът на играта - чатуранга. Думата „chaturanga“ се превежда като „четири военни подразделения“, които са представени от части във формата на пехота, кавалерия, слонове и колесници. С течение на времето тези фигури ще се превърнат в пешка, кон, офицер и топ в съвременния шах.

Поради популярността си, не след дълго chaturanga си проправя път към други култури и цивилизации. За първи път се появява в Персийската империя (днешен Иран), където става изключително популярна сред персийските благородници, които започват да наричат играта „shatranj“. По това време ранната версия на шах бива усъвършенствана, а играчите започват да възкликват „Шах!“ което е персийската дума за цар, когато атакуват царя на противника, и "Шах Мат", което означава "кралят е безпомощен", когато е в мат.

След ислямското завладяване на Персия през 7 век ранният шах е възприет от мюсюлманския свят, а малко по-късно играта достига и до Русия и до края на първото хилядолетие се е разпространява в по-голямата част от Европа. До 1500 г. шахът се оформя и променя, докато достигне до съвременния си вид и правила. До този момент царицата е сравнително слаба фигура на дъската, но с въвеждането на нови ходове, позволяващи по-значително движение на царицата и офицера, шахът става по-вълнуващ и осигурява по-бързи победи, по-лесни матове и поставя по-голям акцент върху пешката.

 

Судоку

За първоизточник на играта на судоку се счита швейцарската математическа игра от 18-и век, наречена „Латински квадрати“. Но съвременната игра на Судоку, каквато я познаваме днес, е измислена от Хауърд Гарнс, изобретател на пъзели на свободна практика от Индиана, САЩ. През 1979 г. той публикува играта си в списание „Dell Pencil Puzzles and Word Games“ под името „Място на числата“ („Number Placе“), тъй като условието на играта включва поставяне на отделни числа на празни места в решетка 9x9.

Малко по-късно, през 1984 г., играта се появява за първи път в Япония, където ѝ е дадено името „Судоку“, което е съкращение от по-дългия израз на японски – „Sūji wa dokushin ni kagiru“, което означава „цифрите са ограничени до едно срещане“. Човекът, който въвежда судоку „обратно“ в западния свят, е съдия от Нова Зеландия на име Уейн Гулд, който прекарва почивка в Токио през март 1997 г. и открива играта в една книжарница. Той бързо става отдаден судоку ентусиаст и прекарва следващите шест години в разработването на компютърна програма, която може да генерира судоку пъзели. Днес судоку продължава да се радва на голяма популярност както в Япония, така и в цял свят.

Снимки

Шах